söndag 22 juni 2014

Min virkade och stickade restgarnkofta!

Så blev den färdig till slut!


Mitt roliga vårprojekt som jag aldrig tröttnade på, då det var ett så varierande och kreativt projekt!
Virkning och stickning, egen design, inget mönster, den har fått växa fram allt eftersom, roligaste projektet på länge!! Jag hade en förebild, en kofta från Astrid Knitting, med mormorsrutor och rätstickning.


De små mormorsrutorna var perfekta att ha med på tågresa ex.vis. När jag tröttande på att virka rutor gick jag över till att sticka mina varierande slät- och rätstickade ränder. Att sy ihop alla rutor och fästa alla tusen trådar höll jag nog på med i över två veckor varvat med att sticka ärmarna. Ryggen fick jag en idé om att jag ville fälla in en virkad stjärna i, hittade mönstret till stjärnan i en gammal veckotidning fr 80-talet och anpassade sedan hålet efter den.


Totalt gick det åt 385 g garn i kvalitéerna bomull och lin, sorterna Colina r Thomas Kvist, Panama i vit och beige fr Rowan och rosa-beige melerade bandgarnet Wigwam fr Colinette. Har använd Knitpro rundstick nr 5,5 och Clovers virknål nr 3,5.

Rutorna är virkade i vit och beige Panama. Ena sidostycket + ärmarna är stickade med samtliga garner enl ovan och bakstycket är stickat i Colina. En härva Colina hade jag som tyvärr inte räckte inte och då Thomas Kvist garn inte finns kvar längre kunde jag inte hitta det att köpa någonstans, så här blev det ett litet uppehåll med fundering, vad göra... kände att jag ville gärna ha ryggen slätstickad i samma garn. Fick någonstans ett tips (tack någon) om att kolla med Facebook-gruppen Garnlådan om någon hade lite garn över. Slängde in en efterlysning en morgon, under dagen fick jag svar och på em var "affären avslutat" och garn låg i brevlådan dagen därpå! Wow, vilken respons!


Bakstycket blev som jag tänkt mig, ingen nyansskillnad trots att det troligen inte var samma färgbad, etiketten fanns inte kvar varken på mitt garn eller det jag fick tag på. Använde resterande av detta garn till att virka dubbla varv av fasta maskor till kant runt hela koftan.

Jag är supernöjd med den. Den blev precis som jag hade tänkt och passformen blev bra, hade en annan kofta i samma modell som jag måttade efter.


Dagen före midsommar var det premiärdags, efter lite knappväljande till frukost, sydde jag  i en rosabeige knapp i trä-emalj. Men den är bara "prydnads-påsydd", det finns ingen knapphål. Istället har jag på baksidan av framstyckena sytt fast två små knappar som passar lagom till att haka fast i lämplig maska.

Nu är jag "utan stickning" och känner mig lite vilsen, även om mina stickstunder är ganska få nuförtiden.
Men om en vecka går jag på semester och då skulle jag vilja ha någon lätt, kul semesterstickning att sätta händerna i. Det finns ju några ufo att ta tag men jag känner mig inte direkt dragen till den där ufo-korgen... :-)

Semestern är bara löst planerad, hänger ganska mycket på vädret. Vackert väder = båtsemester norrut längs Västkusten. Blir det halvdant, blir den en Skåne-Danmarkssväng och sen får lusten styra vad vi hittar på!

Bloggen kommer också att ha semester, jag har blivit en väldigt slö bloggare. Får ta ställning efter sommaren om jag skall pausa vidare eller ta tag i den igen. Vill ni följa mig på Instagram, så är jag något aktivare där, det är så mycket enklare. Namnet är sus_i_lull.


Önskar er alla en underbar sommar!!!


14 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad jag gillar din kofta! Snygg, kreativ design och väldigt personlig! Men hur i hela världen fick du till ett hål i ryggen som precis passade till den virkade rutan?

Eva S sa...

Det var ett lyckat projekt vill jag lova! Den blev ju riktigt fin!

Blenda sa...

Så fin den blev, supersomrig kofta! Och den passar dig jättebra! Och vad härligt med din beskrivning av skaparprocessen, det är ju precis så där man vill att det ska vara, det där bubblet inombords av kreativitet och lust! Jag känner dock igen det där lite tomma efteråt, när man inte vet vad man ska göra och känner sig lite vilsen nästan. Men jag brukar tänka att det är väl en del av processen det med!

Apropå Instagram, så får ju dina bilder där mig att inse att jag bor på helt fel ställe, åtminstone så här års... Det är så vackert där du bor!

Ha en bra sommar! Jag hoppas ju förstås att du fortsätter blogga till hösten, men annars följer jag dig på Instagram!

/Blenda

Myggan sa...

Wow! Så supersnygg koftan blev. Jag förstår att du blev nöjd. De bästa projekten är de "mönsterlösa", tycker jag.
Ha en himla fin sommar!
/Anna

Gunilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gunilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gunilla sa...

Vilken härlig kofta Du stickat/virkat.
Ursäkta kommentaren kom in dubbelt och när jag tog bort den ena, försvann även den andra!

Catarina sa...

Vilken supersnygg kofta!!!

Steekjes en Stygn sa...

Vad snygg den blev. Visst är det underbart med alla möjligheter dem olika länkar ger på internet.
Känner också att det är lite så där just nu med bloggandet. Vet inte heller vad jag ska göra. Få se.
Ha en fin semester.
Anje

Maritas Maskor sa...

Den blev så himla snygg!!
Åh vad du måste känna dig nöjd med den!

Otaliga projekt sa...

Rackarns så fin den blev! Den förstår jag att du är nöjd med. Dessutom är det ju en extra nice känsla att använda upp restgarner.
Sarah.

frisky frog sa...

Tror jag att du är nöjd, den blev superfin! Vitt och linfärgat är så sommarfräscht. Undra om inte jag måste...

Hedvig sa...

Den är så fin, speciellt baksidan! :)

Pysselfarmor sa...

Vilken vacker skapelse! Ljuvlig i de färgerna.