lördag 27 oktober 2012

Ny kofta på gång!

Tack för kommentarer och tips kring ponchon. Knappar i sidorna är en bra idé den var jag inne på själv. Testade med mina kokosknappar från Syfestivalen, men de var för tunga för den glesstickade ponchon, det blev hängigt och inte snyggt. Men jag skall leta vidare och testa med en rad av mindre knappar.


Jag packade ner Teetees Cacao (också köpt på Syfestivalen) när jag åkte på konferens i måndags. Men jag hann inte starta upp någon stickning, det var fullt upp mest hela tiden. Men i torsdags fick jag tummen ur och kollade lite mönster. Provstickade, räknade maskantal och lade upp utifrån detta mönster från Teetee, men kommer att sticka en kofta liknande den i detta mönster. Bakstycket stickar jag nerifrån och upp som vanligt, sidorna stickar jag "sidledes", ett ganska bra sätt att få rätt längd och bredd på koftan. Modellen kommer att vara rak och kort. Stickningen blir väldigt fluffig men ändå tunn, bra, jag vill inte ha för tjocka koftar, det blir så varmt och klumpigt. Färgen är härligt rostbrun!


Veckan började som sagt med två dagar på detta fräscha, trevliga ställe med fin utsikt!
En suveränt bra och upplyftande planeringskonferens som samtidigt bjöd på trevlig samvaro med goa kollegor, massor med god mat (alldeles för mycket) och skön avkoppling med aromamassage på fint spa!! Tur att man var fylld av energi när man kom tillbaka till jobbet, för då skulle en veckas jobb klaras av på resterande dagar.


Ikväll firar vi makens födelsedag (lite i förväg) ihop med goda vänner, då bjuds det bl a på kycklinggryta från Tanzania. Och på självaste födelsedagen blir det kaffekalas med föräldrarna. Jag fixade en del redan förra helgen så läget känns under kontroll. Ansträngde mig och bakade en massa kanelbullar i olika varianter som blev väldigt lyckade. Baka är inte riktigt min grej, jag lagar hellre mat, men när det blir lyckat känns det väldigt roligt!

Ha en skön helg allihop!


8 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Den nya koftan låter spännande, gillar idén med att framstyckena stickas på andra hållet. Ser fram emot fortsättningen på den.
Trevlig helg med goa bullar,
Sarah

Mia stickar sa...

Den där koftan ser ut att bli mysig och bullarna ser ju jätteavancerade ut!

frisky frog sa...

Härlig färg, det blir spännande att se slutresultatet.
Din poncho blev superfin! Jag utökade mitt gotländska garnförråd i helgen med ännu några Töis-härvor. Nu blev jag sugen på att göra något liknande...

Annelis hantverk sa...

Ååh så goda bullar!
Ser ut att bli en riktigt skön kofta!

Steekjes en Stygn sa...

En fin färg på din nya kofta. Låter kul med att sticka den på olika led.Du har verkligen lyckats med dina bullar.
Det var ett mycket trevligt ställe du var på.
Anje

skapa och inreda sa...

Gillar verkligen färgen på din nya kofta, den kommer säkert att bli jättefin.
Nu blir jag sugen på att baka lite egna bullar jag med, det är ju så gott till fikat.
Annika

Hedvig sa...

Fin färg! Ska bli kul att se när den blir klar! :)

Ulricha sa...

Vad spännande att se koftan färdig, för det låter som en smart konstruktion. Åh, baka bullar. Min kompis från mellanstadiet's mamma bakade supergoda bullar med hasselnötsmassa i. Dina ser supergoda ut :-)

Ha en fin helg!

Ps. Vi var inte direkt ute i skogen, utan i kanten av Nackareservatet. Det är ganska trevlig att bo i kanten av ett stort naturreservat när man ska ut och fotografera :-)