fredag 26 augusti 2011

Sensommarlycka är...

... att vakna utvilad av sig själv och känna en kylig vindpust från balkongdörren!

... att dricka sitt morgonkaffet ute i solen och ana lite höst i den klara luften!

... att snirkla sig ut bland taggiga buskar och plocka stora söta björnbär!

... att cykla på den daggvåta bryggan och se havet ligga spegelblankt!

... att plocka en vacker skål full av egna små solmogna tomater!

... att sätta spaden i jorden och gräva fram fina potatisar!

... att hitta kantarellerna som gömmer sig i skogen!

... att starta en ny stickning!!!




                               Yipee va kul!! Trots en massa ufo i korgen...
                               Växer det just nu fram en lång grön sak från mina stickor!




Återigen inspirerad av Rabalders stickade bomullssjalar har jag konstruerat ett eget mönster som verkar lovande. Stickar från en ändan till den andra med utökning/minskning på ena sidan, i mjuka bambu/bomullsgarnet Tropik från Järbo. Längs kanten skall det sen bli en virkad bård med blommer är tanken!

Idag är jag ledig och vaknade utvilad efter en mycket god natts sömn, det är bästa starten på en bra dag! Tyvärr inträffar det för sällan! Så efter en långfrukost med "ikappläsning" av två morgontidningar, en lokal annonstidning, Vi i Villa och Skaparglädje så var jag redan klockan 8 ute i trädgården och planterade mina nu ganska stora sticklingar som stått på balkongen hela sommaren! (Ikväll skall jag träffa givaren av sticklingarna, så då får jag förhoppningsvis reda på vad det är jag planterat :-)

Sen rensade jag bland växter och krukor och njöt av en stilla fuktig sensommarmorgon medan solen försökte titta fram på den disiga himlen. Och nu är det dags för dagens andra kopp kaffe och lite bloggande! Sen blir det nog lite stolsmålning, kanske lite städning om lusten infinner sig, lunch med maken som kommer hem tidigare och i eftermiddag åker vi till vänner för att slutligen avsluta fredagskvällen på Stenungsbadens concert arena med Kim Larsen! Och lider vi brist på sysselsättning under resten av helgen är det bara att ta några steg ut och befinna sig mitt i detta evenemang!

Jag önskar er alla en trevlig sensommarhelg!

12 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Jag vill också bo i dina trakter. Innan så ville jag det lite, efter att jag har börjat följa din blogg så vill jag det mycket! Inte för att jag ska stalka dig, nej, men du skriver så lockande om den västkust man redan tycker mycket om.
Sarah

Tina sa...

Det låter härligt! Ska bli spännande att få se din sjal när den är klar.

Bland nystan o papper sa...

Skönt skrivet om sensommarlycka :)
Det är klart att du får tycka till, det är det jag tycker är roligt med bloggandet. Dels funderar man själv på olika alternativ, men jag gillar att få tankar från andra håll, sen bestämmer jag ju själv ändå :)
Jo vi fick en skön kväll med god mat och musik.
Den gröna sjalen ser spännande ut, fin färg.
Önskar dig en skön helg!

Rät&Avig sa...

Ser ut att vara en alldeles underbar dag! Blir lite avundsjuk...
Och sjalen ser spännande ut...vill se den på bild när den är färdig.
/Ann-Britt

Anna sa...

Underbar dag, härlig sjal och hoppas ni har en fin kväll!

Mia stickar sa...

Så duktig som kan konstruera själv, lycka till!

Rosenvante sa...

Precis så som man vill ha det, mysigt.
Hoppas ni fick en trevlig kväll igår med mycket bra musik.

Smålandsstickan sa...

Jag gillar verkligen Rabalders sjalar (lite för dyra i affären kan jag tycka). Kommer du att lägga ut mönstret så småningom? // Christina

Madeleine sa...

Vad fint det ser ut! Jag blir också sugen på en grön mjuk sjal :D Bambugarner är så härliga!

monke sa...

Längtar till västkusten. I år var vi inte ner något. Får planera en resa nästa sommar. Snygg sjal! Du får dela med dig mönstret sedan. Hoppas att konserten var bra. Jag såg Kim Larsen för snart 30 år sedan!

monke

teresa sa...

Sjalen ser enkel o fin ut.
(Men jag vill inte ha höst, lider lika mycket varje år när sommaren närmar sig sitt slut, jag skulle vilja ha sommar jämt!!)

Sunna sa...

vilka perfekta ord på en perfekt dag