måndag 5 april 2010

I solen och konstens tecken

Vilken underbar påskhelg!
Har "ätit oss runt" hos släkten, så trevligt och så mycket god mat!
Dottern har varit hemma, så mysigt, nu var det ett tag sen vi sågs!
Jag, dotter och svägerska har suttit på mammas balkong och stekt oss i den underbara vårsolen! Vad gjorde karlarna... installerade dataprogram tror jag... 

Mycket tid har vi ägnat åt Konstvandringen som är härute varje påsk. Hela familjen är konstintresserad och vi har en del tavlor av våra "lokala" konstnärer. Det blev ett konstnärsbesök hos duktiga Yvonne på långfredagen och ett på påskafton hos Greta på underbara Klädesholmen.

På påskdagen tog vi en ordentlig runda och besökte härliga Ewa i Bleket, Ulf Erixon på Säbygård, duktiga silversmeden Emelie Wijk som huserar i Kråkedal ihop med glasblåsaren Sara Hammar. Åh, nu måste jag visa de underbara glasen vi har som hon gjort!!











Kameran har svårt med den rätta blå nyansen, färgen är djupt koboltblå.

Sen åkte vi vidare längst ut på Tjörns norra udde Mjörn där Heike Ahrends håller till och målar fantastiska färggranna tavlor. Över bron for vi sen till Orust och Svanesund. Där besökte vi trevliga Jirina som skapar i olika material. En av hennes keramiska små tavlor skall jag bara ha förr eller senare...

Slutdestinationen för vår runda prickade vi in hos en "nykomling i sammanhanget" och en för oss okänd konstnär. I en gullig liten röd stuga visade Gun Ulriksson sina tavlor i härliga färger. Glad är jag att vi hittade till henne för nu är jag ägare till en liten collografi/acryl-tavla av henne, som jag blev störtförälskad i!!


Nu närmar helgens sig sitt slut och solen har lyst med sin frånvaro idag.
Själv längtar jag ivrigt efter garner som jag beställt. Har inte riktigt kommit igång med stickandet efter semestern. Men nu är jag sugen på att testa näverstickning och göra en lika vacker sjal som Gunilla gjort (garn beställt :-)

Och så tänkte jag plagiera en bubbelgumsrosa spetssjal/scarf (garn beställt till en sån oxå:-) som jag förälskade mig i hos sommarbutiken Rabalder som öppnade portarna här på skärtorsdagen. Det fanns förresten mycket som jag förälskade mig i där, så det lär bli återbesök dit. Måste bara ladda plånboken först... eller så har man is i magen och väntar tills augusti när butiken stänger igen och allt reas för 50-70%! Men då får man ta smällen att vissa kläder redan är slutsålda...



Sist men inte minns, har fått ännu en "charm-award" av Sanna, Tack snälla!

Skickar inte vidare denna då jag redan skickat runt den till 12 charmiga bloggar! Sen finns det mängder med fler bloggar som är värda en award, så varsågod allihop!!

8 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken härlig bild som du lagt överst, man får ju en längtan direkt.
Låter verkligen som du haft en jätteskön helg. Inte dåligt så många utställare du hann med att besöka. Här är det inte så många som har öppet året om, blir mer mot sommaren.
Gillar verkligen dina glas, hur snygga som helst.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Stort tack för utmärkelsen.
Många varma hej fr. Tant Kofta

Sunna sa...

finfina bilder

Gunilla sa...

Hej "Susilull",
Nu har jag kollat med Helene Wallin (http://www.entill.typepad.com/). Hon ville inte att jag skulle sprida hennes kursmaterial. Hoppas du hittar något annat bra mönster på nätet. Här är ett som finns på Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/dianna

Hälsn/Gunilla

Gunilla sa...

Helene Wallin tipsar: Garnstudio har en video och hon tror också att det ska finnas ett sjalmönster på deras sajt.
http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=110

miaring sa...

Det var en rejäl konstrunda, som ni gjort, en riktig dos med konst. Tavlan är verkligen intressant, collografi, är det när man trycker med upphöjd plåt? Kram Mia

Myggan sa...

Det ser ut att varit en bra påsk för dig.
/Anna

Annelis hantverk sa...

Här fanns mycket vackert! Så roligt att kunna gå på konstvandring över påsk! Trevligt att du titta in hos mig!
Ha en fin dag!